از نقش آفر ینی مردم تا دولت تحول آفرین
مهمتریـــن مولفـــه در نظـــام هـــای سیاســـی مـــردم ســـالار، مشـــارکت مـــردم در انتخابـات و تاثیـری اسـت کـه تصمیـم جمعـی مـردم در ترسـیم آینـده سیاسـی، اقتصـــادی و اجتماعـــی کشـــور دارد:«در همـــه دنیـــا، انتخابـــات پرشـــور، مظهـــر زنـــده بـــودن و حضـــور بـــااراده و عـــزم راســـخ یـــک ملـــت در عرصه هاســـت» ۱۰/۱۲/۱۳۹۰ . حضـــور مـــردم در انتخابـــات در جمهـــوری اســـامی نشـــانه ی هوشــمندی و بیــداری مــردم نســبت بــه اصــل نظــام اســت:«هر جــا انتخابــات بـــا شـــرکت گســـترده مـــردم باشـــد، نشـــانه ایـــن اســـت کـــه ملـــت در آن کشـــور بیدارنـد، هوشـیارند و بـا نظـام خـود همراهنـد» ۱۰/۱۲/۱۳۹۰ بـر اسـاس مبانـی دینــی، رأی دادن در نظــام جمهــوری اســامی مصــداق عمــل صالــح محســوب مـــی شـــود:«اقدام بـــه انتخابـــات یـــک عمـــل صالـــح اســـت. همـــه کســـانی کـــه ُـ دنبـــال عمـــل صالحنـــد - إِلَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ می خواهند عمـــل صالـــح انجـــام بدهنـــد» 26/03/140
نقش منحصربه فرد مردم درمردم سالاری دینی کلان نظریــه انقــلاب اســامی ایــران را مــردم ســالاری دینــی تشــکیل داده اســت کــه ایــن مهــم ابــداع امــام خمینـــی (ره)بـــود کـــه بـــا مجاهـــدت و جـــان فشـــانی مـــردم بـــه ثمـــر نشســـت:«کار بـــزرگ امـــام بزرگـــوار ّما این بود کــه ایــن فکــر را، ایــن نظریه را، نظریه جمهـــوری اســـامی را- خلـــق کـــرد، آن را وارد میـــدان ّ هـــای سیاســـی گوناگـــون کـــرد -کـــه در آن دوره نظریـات مختلـــف سیاســـی، شـــرقی، غربـــی، در عرصـــه مســـائل سیاســـی و ذهنیت ها ّ سیاسی بـــا هـــم برخـــورد [داشـــت]- بعـــد بـــه آن تحقق بخشـــید عینیت بخشید» 14/03/1400 .در کلام رهبـــر انقـــلاب، مـــردم ســـالاری همـــان جمهوریـــت اســـت:»جمهوریت - یعنـــی مردمســـالاری بـــه معنـــای واقعـــی کلمـــه - در ایـــن کشـــور همـــواره بـــا اعتقــاد بــه اســلام و حرکــت در جهــت اســلام همــراه اسـت» ۱۰/۰۵/۱۳۸۴ و اسـلامیت و جمهوریـت کامـلا ّ در هــم تنیــده هســتند:«حاکمیت اسلام و حاکمیت مـردم اینهـا بـا همدیگـر درهمنـد و بـا هـم هیـچ گونـه ّ منافاتی ندارند. حاکمیت اسلام یعنـــی محتواهـــا و ارزش ها. و جهت گیریهـــا را اســـلام معیین می کند.حاکمیت مردم یعنـی شـکل اداره حکومـت را مـردم تشـــکیل میدهنـــد» 14/3/1400.